Księgowość dla commercial real estate

Usługi księgowe dla spółek nieruchomościowych z różnych sektorów

Kompleksowa obsługa księgowa przez cały cykl inwestycji

Prowadzimy księgi rachunkowe dla firm z sektora commercial real estate – od etapu nabycia gruntu, przez budowę, aż po operacyjne zarządzanie nieruchomością. Obsługujemy deweloperów centrów handlowych, ośrodków wypoczynkowych, hoteli i lokali gastronomicznych, zarówno z polskich, jak i zagranicznych grup kapitałowych.

Każdy projekt realizowany jako dedykowane SPV wymaga szybkiego i sprawnego uruchomienia ksiąg i raportowania dostosowanego do wymogów inwestora. Zapewniamy ciągłość księgową na każdym etapie – od nabycia spółki szelfowej, przez fazę budowy, aż po komercjalizację i dalszą obsługę w trakcie operacyjnej działalności.

Nasze projekty z obszaru nieruchomości komercyjnych doskonale wpisują się w naszą wszechstronność kompetencyjną oraz narzędziową. To dlatego nasza praca przy tych projektach trwa przez cały cykl inwestycji, w trakcie którego obsługujemy różnych inwestorów.

Dlaczego firmy z branży nieruchomościowej wybierają WZ Partners?

Kompleksowe wsparcie w całym cyklu inwestycji

Księgujemy i raportujemy każdy etap projektu: założenie lub zakup spółki, zakup gruntu, fazę budowy, przyjęcie środka trwałego, komercjalizację oraz operacyjne zarządzanie nieruchomością. Rozumiemy specyfikę przejścia z fazy deweloperskiej do eksploatacyjnej.

Raportowanie dostosowane do wymogów inwestora i grupy

Przygotowujemy raporty management accounts w formacie wymaganym przez akcjonariuszy oraz dane na potrzeby konsolidacji grupowej. Współpracujemy z międzynarodowymi grupami kapitałowymi, dostosowując zakres i timing raportowania do ich wewnętrznych procedur.

Obsługa złożonych struktur finansowania

Księgujemy kredyty bankowe, pożyczki wewnątrzgrupowe, emisje obligacji oraz zabezpieczające instrumenty pochodne (IRS, CIRS). Prawidłowo rozliczamy zabezpieczenia stóp procentowych i kursów walutowych zgodnie z wymogami MSR/MSSF.

Wsparcie w procesach restrukturyzacyjnych

Doradzamy i koordynujemy podziały spółek, łączenia oraz likwidacje SPV po zakończeniu projektów. Zapewniamy ciągłość księgową i compliance w trakcie przekształceń właścicielskich.

Skontaktuj się z nami


    Wybierz zagadnienie, którego dotyczy Twoja wiadomość:

    Wyzwania księgowe w spółkach nieruchomościowych – i jak je rozwiązujemy

    Przyjęcie środka trwałego ze środków trwałych w budowie

    Moment przekwalifikowania inwestycji z ŚTWB na środek trwały lub nieruchomość inwestycyjną ma istotne konsekwencje nie tylko dla bilansu, ale również ze względów podatkowych. Przygotowujemy dokumentację przyjęcia aktywów, walidujemy kompletność kapitalizowanych kosztów i prawidłowo uruchamiamy amortyzację: księgową jak i podatkową.

    Wydzielona ewidencja kosztów właściciela i kosztów inwestycji

    W SPV realizujących projekty deweloperskie konieczne jest rozdzielenie kosztów bezpośrednio związanych z inwestycją od kosztów operacyjnych właściciela. Prowadzimy wydzielone konta analityczne, które umożliwiają precyzyjną kapitalizację kosztów i przejrzyste raportowanie zarządcze.

    Rozliczenia z zarządcami nieruchomości i najemcami

    W fazie operacyjnej współpracujemy z property managerami, importujemy dokumenty obciążeń czynszowych z ich systemów i automatyzujemy procesy księgowania czynszów, service charge, rent i innych opłat eksploatacyjnych.

    Podatek od przychodów z budynków

    Obliczamy podstawę podatku od przychodów z budynków i dokonujemy comiesięcznych jego rozliczeń uwzględniając mechanizmy odliczenia. Kompleksowo obsługujemy proces zwrotu podatku.

    Nasze narzędzia i podejście

    SaldeoSMART – dedykowane obiegi dokumentów

    Budujemy obiegi dopasowane do specyfiki każdej fazy projektu: od rozliczeń w fazie budowy aż po operacje w fazie komercyjnej. Administrujemy listą użytkowników i ich uprawnień oraz dokonujemy wszelkich niezbędnych zmian w obiegach.

    Comarch ERP Optima – księgi rachunkowe

    Prowadzimy pełną księgowość na platformie Comarch ERP Optima z rozwiniętą analityką kosztów, ewidencją środków trwałych w budowie i integracją z systemami zewnętrznymi oraz platformą BI. Zapewniamy import danych z systemów property management.

    Kompleksowa obsługa badania sprawozdań finansowych

    Koordynujemy proces audytu z biegłymi rewidentami: przygotowujemy dokumentację, zapewniamy dostęp do ksiąg i uzgadniamy ewentualne korekty. Wieloletnie doświadczenie w pracy z audytorami skraca czas badania i minimalizuje obciążenie klienta.

    Opracowanie polityki rachunkowości

    Przygotowujemy dokumentację zasad rachunkowości dostosowaną do specyfiki projektu i wymogów grupy kapitałowej. Uwzględniamy szczególne kwestie takie jak wycena nieruchomości inwestycyjnych, kapitalizacja kosztów finansowania zewnętrznego czy rozliczenia w czasie.

    Nasze case studies


    Nasi Klienci reprezentują kapitał inwestycyjny z całego świata i wznoszą nieruchomości wszelakiego przeznaczenia na terenie całego kraju.